Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 8 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Užívání staveb a jejich změn
Mazáčková, Jana ; Staša, Josef (vedoucí práce) ; Svoboda, Petr (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou užívání staveb a jejich změn. K výběru tohoto tématu mě inspirovalo rozhodnutí k opuštění domova a přestavba bytu. Cílem této diplomové práce bylo vyčlenění a popsání problematiky postupů, které vedou k užívání staveb. Výběr zvolených institutů byl cílený, jelikož oblast, kterou stavební zákon upravuje, je velice široká. Dalším cílem bylo vymezení rozdílů novelizovaných ustanovení. Za důležité jsem rovněž považovala nastínění praxe stavebních úřadů. Práce je uvedena krátkým úvodem. O pramenech právní úpravy je pojednáno v první kapitole. Tato kapitola je rozdělena do čtyř podkapitol a zabývá se historickým vývojem právní úpravy, současnými prameny právní úpravy, poslední novelou stavebního zákona a jejími nedostatky. Výklad některých pojmů, které s užíváním staveb souvisí, je obsahem druhé kapitoly. Jedná se především o stavbu, "černou" stavbu, změnu dokončené stavby, změnu stavby před jejím dokončením, změnu ve způsobu užívání stavby a stavebníka. Ve třetí kapitole je pozornost věnována vykonavatelům veřejné správy na úseku stavebního řádu. Tato kapitola se skládá ze dvou podkapitol. První podkapitola se zaměřuje na stavební úřady a podkapitola druhá na dotčené orgány z hlediska užívání staveb. Čtvrtá kapitola popisuje samotné užívání staveb. První...
Alternativy povolovacího režimu provádění staveb
Fikar, Jan ; Staša, Josef (vedoucí práce) ; Svoboda, Petr (oponent)
v českém jazyce V rámci reformy veřejné správy, jejímž cílem je zefektivnění fungování orgánů veřejné správy, byl přijat, inter alia, zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon) (dále jen "stavební zákon") nahrazující předchozí právní úpravu na úseku územního plánování a stavebního řádu.1 Stavební zákon tedy zavedl s účinností od 1.1.2007 na úseku stavebního řádu nové instituty - pro účely této práce se zaměříme na institut veřejnoprávní smlouvy o provedení stavby a institut zkráceného stavebního řízení jako alternativy povolovacího režimu provádění staveb. Zavedením institutu veřejnoprávní smlouvy o provedení stavby a institutu zkráceného stavebního řízení bylo sledováno zejména ulehčení práce přetíženým stavebním úřadům a současně též urychlení a zjednodušení procesů povolování staveb. Také se jedná o reakci na zákon č. 500/2004 Sb., správní řád (dále jen "správní řád") a zde zakotvený princip subsidiarity vyjadřující, že vydání jednostranného vrchnostenského rozhodnutí (v tomto případě "stavebního povolení") je v podstatě chápáno jako poslední možnost, přičemž je preferováno přímé zapojení zainteresovaných subjektů. Cílem předkládané práce je analyzovat aktuální právní úpravu institutu veřejnoprávní smlouvy o provedení stavby a institutu zkráceného stavebního...
Kolaudace stavebního záměru de lege lata, de lege ferenda
Hejduk, Martin ; Svoboda, Petr (vedoucí práce) ; Petrmichl, Václav (oponent)
1 Kolaudace stavebního záměru de lege lata, de lege ferenda Abstrakt Cílem této diplomové práce je poskytnout ucelený rozbor institutu kolaudace, identifikace problémů spojených se současnou právní úpravou v kontextu novely č. 225/2017 Sb., s účinností 1.1.2018 a poskytnutí návrhů de lege ferenda a zodpovězení otázky, zda skutečně dochází k zjednodušení a zrychlení procesu, jak deklarovala důvodová zpráva novely stavebního zákona č. 225/2017 Sb. oproti stavu před ní. Diplomová práce je rozdělena do šesti kapitol. Obsahem první kapitoly jsou prameny právní úpravy stavebního práva. Vyjmenovány jsou nejdůležitější zákony a prováděcí předpisy, které upravují stavební právo. Druhá kapitola popisuje vymezení základních pojmů stavebního zákona, spojených s problematikou kolaudace, které jsou nezbytné, pro pochopení tématu práce. Takovými pojmy jsou stavba, stavebník, část stavby, dočasná stavba, změna dokončené stavby, nebo obecné požadavky na výstavbu. Ve třetí kapitole je rozebrána organizace veřejné správy na úseku stavebního řádu, přičemž jsou krátce rozebrány i takové instituty, jako autorizovaný inspektor a dotčené orgány. Čtvrtá kapitola, což je jádro celé práce, rozebírá problematiku kolaudace. Jejím obsahem je, užívání dokončené stavby na základě kolaudačního souhlasu a kolaudačního rozhodnutí. Pozornost...
Zapojení veřejnosti do územního plánování
Dvořák, Adam ; Franková, Martina (oponent)
1 Abstrakt Tato práce analyzuje a popisuje zákonné možnosti, kterými veřejnost disponuje pro účast na územním plánování. Smyslem práce je zjistit, zdali veřejnost může, jako jeden ze subjektů územního plánování, zastávat v této činnosti klíčové postavení nebo zdali hraje roli spíše marginální. Autor nejprve definuje základní pojmy, jimiž jsou "veřejnost" a "územní plánování". Mimo to nastíní i problematiku postavení environmentálních spolků, kterou se zabývá v průběhu celé práce. Následně uvádí základní kategorizaci územně plánovacích nástrojů na koncepční a realizační, přičemž dále přechází k obecné charakteristice jednotlivých nástrojů a jejich vzájemných vztahů. U každého z nástrojů popisuje především jeho funkci, obsah a typické znaky. V dalších kapitolách již autor podrobně popisuje a rozebírá konkrétní možnosti, prostředky a nástroje veřejnosti pro zapojení se do územního plánování, přičemž tak činí vždy ve vztahu ke konkrétnímu územně plánovacímu nástroji. Analýza se neomezuje pouze na současný stav právní úpravy, ale zkoumá i její vývoj od účinnosti současného stavebního zákona, tedy od roku 2007. Stěžejním objektem analýzy je relevantní soudní judikatura, která je v práci detailně rozebírána a která v posledních několika letech prošla zásadními obraty, a to např. v otázkách aktivní legitimace k...
Zapojení veřejnosti do územního plánování
Dvořák, Adam ; Derlich, Stanislav (vedoucí práce) ; Sobotka, Michal (oponent)
1 Abstrakt Tato práce analyzuje a popisuje zákonné možnosti, kterými veřejnost disponuje pro účast na územním plánování. Smyslem práce je zjistit, zdali veřejnost může, jako jeden ze subjektů územního plánování, zastávat v této činnosti klíčové postavení nebo zdali hraje roli spíše marginální. Autor nejprve definuje základní pojmy, jimiž jsou "veřejnost" a "územní plánování". Mimo to nastíní i problematiku postavení environmentálních spolků, kterou se zabývá v průběhu celé práce. Následně uvádí základní kategorizaci územně plánovacích nástrojů na koncepční a realizační, přičemž dále přechází k obecné charakteristice jednotlivých nástrojů a jejich vzájemných vztahů. U každého z nástrojů popisuje především jeho funkci, obsah a typické znaky. V dalších kapitolách již autor podrobně popisuje a rozebírá konkrétní možnosti, prostředky a nástroje veřejnosti pro zapojení se do územního plánování, přičemž tak činí vždy ve vztahu ke konkrétnímu územně plánovacímu nástroji. Analýza se neomezuje pouze na současný stav právní úpravy, ale zkoumá i její vývoj od účinnosti současného stavebního zákona, tedy od roku 2007. Stěžejním objektem analýzy je relevantní soudní judikatura, která je v práci detailně rozebírána a která v posledních několika letech prošla zásadními obraty, a to např. v otázkách aktivní legitimace k...
Účast veřejnosti na rozhodovacích procesech v rámci ochrany životního prostředí
Němeček, David ; Franková, Martina (vedoucí práce) ; Derlich, Stanislav (oponent)
5 Účast veřejnosti na rozhodovacích procesech v rámci ochrany životního prostředí je důležitým aspektem v rámci stavebně-povolovacího procesu. V této diplomové práci se věnuji zejména účasti veřejnosti v podobě spolků na celém povolovacím procesu staveb. Cílem je rozebrat aktuální právní úpravu s náhledem do mezinárodní legislativy ohledně dvou stěžejních práv a to práva na informace a práva na účast. Posuzuji aktuální stav účasti spolků v řízeních a využívám hojnou judikaturu v této oblasti. Především se snažím docílit srovnání nutnosti aktuálního rozsahu práv na účast veřejnosti oproti zachování zájmu na ochranu životního prostředí a kontrolní funkce veřejnosti, která je v jakémkoliv řízení určitě nezbytným prvkem. Závěrem dospívám k názoru, že stavbě- povolovací řízení je zbytečně komplikované a rozsáhlé, což nemůže být ku prospěchu jak veřejnosti, tak investorům. Zastávám názor, že celý proces by se měl výrazně zjednodušit a spolupráce veřejnosti s investorem by měla být prováděna zcela jiným způsobem.
Užívání staveb a jejich změn
Mazáčková, Jana ; Staša, Josef (vedoucí práce) ; Svoboda, Petr (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou užívání staveb a jejich změn. K výběru tohoto tématu mě inspirovalo rozhodnutí k opuštění domova a přestavba bytu. Cílem této diplomové práce bylo vyčlenění a popsání problematiky postupů, které vedou k užívání staveb. Výběr zvolených institutů byl cílený, jelikož oblast, kterou stavební zákon upravuje, je velice široká. Dalším cílem bylo vymezení rozdílů novelizovaných ustanovení. Za důležité jsem rovněž považovala nastínění praxe stavebních úřadů. Práce je uvedena krátkým úvodem. O pramenech právní úpravy je pojednáno v první kapitole. Tato kapitola je rozdělena do čtyř podkapitol a zabývá se historickým vývojem právní úpravy, současnými prameny právní úpravy, poslední novelou stavebního zákona a jejími nedostatky. Výklad některých pojmů, které s užíváním staveb souvisí, je obsahem druhé kapitoly. Jedná se především o stavbu, "černou" stavbu, změnu dokončené stavby, změnu stavby před jejím dokončením, změnu ve způsobu užívání stavby a stavebníka. Ve třetí kapitole je pozornost věnována vykonavatelům veřejné správy na úseku stavebního řádu. Tato kapitola se skládá ze dvou podkapitol. První podkapitola se zaměřuje na stavební úřady a podkapitola druhá na dotčené orgány z hlediska užívání staveb. Čtvrtá kapitola popisuje samotné užívání staveb. První...
Alternativy povolovacího režimu provádění staveb
Fikar, Jan ; Staša, Josef (vedoucí práce) ; Svoboda, Petr (oponent)
v českém jazyce V rámci reformy veřejné správy, jejímž cílem je zefektivnění fungování orgánů veřejné správy, byl přijat, inter alia, zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon) (dále jen "stavební zákon") nahrazující předchozí právní úpravu na úseku územního plánování a stavebního řádu.1 Stavební zákon tedy zavedl s účinností od 1.1.2007 na úseku stavebního řádu nové instituty - pro účely této práce se zaměříme na institut veřejnoprávní smlouvy o provedení stavby a institut zkráceného stavebního řízení jako alternativy povolovacího režimu provádění staveb. Zavedením institutu veřejnoprávní smlouvy o provedení stavby a institutu zkráceného stavebního řízení bylo sledováno zejména ulehčení práce přetíženým stavebním úřadům a současně též urychlení a zjednodušení procesů povolování staveb. Také se jedná o reakci na zákon č. 500/2004 Sb., správní řád (dále jen "správní řád") a zde zakotvený princip subsidiarity vyjadřující, že vydání jednostranného vrchnostenského rozhodnutí (v tomto případě "stavebního povolení") je v podstatě chápáno jako poslední možnost, přičemž je preferováno přímé zapojení zainteresovaných subjektů. Cílem předkládané práce je analyzovat aktuální právní úpravu institutu veřejnoprávní smlouvy o provedení stavby a institutu zkráceného stavebního...

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.